Kirkolliskokous

  • 1 / 4
  • Jarno
  • 7.11.2003 10:27
Kirkolliskokouksessa on viime päivinä (taas kerran) keskusteltu homoista - tällä kertaa parisuhteensa rekisteröineiden oikeudesta olla kirkon hommissa. Kumma miten seksihullua porukkaa kirkon viroissa oikein on: asiat pyörivät suurelta osin navan alapuolisissa jutuissa.

No, itse en kirkkoon kuulu, joten sikäli saavat päättää mitä haluavat. Ihmettelen kuitenkin asian juridista puolta. Jos joku firma - vaikkapa Nokia - suunnittelisi kokouksessaan, että tästä lähtien ei töihin enää oteta vaikkapa mustalaisia, somaleja tai lihavia naisia, niin luulisi jonkun puuttuvan asiaan. Eikö kirkon rasismiinkin voisi jo ottaa kantaa joku oikeusoppinut? On melkoisen inhottavaa lukea joka aamu lehdistä tämmöisiä kannanottoja, jotka kenen tahansa muun kuin jonkun kirkkoherran sanomana eivät enää missään tapauksessa pääsisi minkään sanomalehden sivuille.
  • 2 / 4
  • höek
  • 7.11.2003 12:01
No sehän se ongelma onkin. Työnantajana kirkko joutuu toimimaan kuten muutkin ja ihan tässä maailmassa. Eräät tahaot kirkon sisällä perustelevat heteroiden ja homojen erilaisen kohtelun oikeutusta sillä että kirkko toimii ikään kuin tuonpuoleista varten ja kaikki maalliset lait eivät sitoisi kirkkoa. Tietenkään kirkko ei työnantajana voisi erottaa työntekijää ilman seuraumuksia homouden tai parisuhteen rekisteröinnin takia.

Vähän aikaa sitten uutisoitiin, että kaikista työpaikoista eniten ihmissuhdeongelmia on kirkossa. Työpaikkaongelmat varmaan korjaantuvat sitten myöhemmin. Mitä niihin tässä elämässä puuttumaan
  • 3 / 4
  • Amie
  • 7.11.2003 14:56
Kuulkaahan ..minulla olisi vähän erikoinen ehdotus.
Toivon hartaasti, että ette pidä minua kauhean tungettelevaisena, mutta minun mielestäni tämä asia on niin tärkeä, että rohkenin uskaltaa ehdottaa.

Edustamallani suhteellisen fiksulla keskustelufoorumilla nämä asiat ovat usein tapetilla.. ja aiheuttavat ahdistustakin :

http://www.nakokulma.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=1440

No helkkari, suoraan sanoen haluaisin että joku teistä rohkeista itsensä edes etäisesti kristityksi kokevaksi (itse olen kaappisellainen) uskaltaisi käydä kommentoimassa vähän toisenlaisessa kulttuuriympäristössä.

Mainos tämä ei ole, vaan vilpitön vetoomus .. että maailmassa edes jonkinlainen suhteellisuudentaju säilyisi..

Jos tämä kuitenkin on vastoin fooruminne sääntöjä tai koette sen jotenkin muuten epäeettiseksi pahoittelen ja pyydän jo etukäteen anteeksi.

Auringonpaistetta magneettimyrskyjen välille jokatapauksessa toivottaa,

A.
  • 4 / 4
  • Antti
  • 7.11.2003 15:08
Yksi pysähtyneisyyden tunnusmerkeistä on mielestäni se, että asioista ei keskustella.

Yritys X:n ja kirkon yrityskulttuuri ja kaupantekotapa ovat varmasti erilaiset. Siinä, missä seurakunta paimentaa Jumalan laumaa, ihmisiä – yritys X kauppaa laumalle trendikkäitä unelmia menestyksestä ja ikuisesta nuoruudesta – no onhan siinä interface>=]

Tekeekö eriävä mielipide keskustelijasta rasistin? Jännä ajatella yhtiökokousta, jossa kaikki olisivat samaa mieltä.

Mielestäni ihmisten kannanotot ovat jokaisen omaa totuutta, joka perustuu elettyyn elämään. Ihminen, joka ei kunnioita itseään, on kykenemätön kunnioittamaan toista. Jokainen vilpitön mielipide on kuuntelemisen arvoinen, olipa se sitten kuinka tuskallinen tahansa kuuntelijalle.

Kirkko itsessään instituutiona on vanha. Instituutio, joka aikoinaan poltti naisia rovilla, mahdollistaa tänä päivänä naispappeuden. Sanoisin sitä kehitykseksi. Kaikki ei voi tapahtua hetkessä. Asenteet muuttuvat, joskus se vaatii sukupolven, tai useamman.